Leche Nevada

”Snöig Mjölk” ordagrant översatt. Mer känt som Snöägg eller Iles Flottantes.

Jag minns när min farmor brukade bjuda på den här klassiska franska desserten när vi var hos henne som små. Vi tillbringade mycket tid hos henne, speciellt under somrarna när min mamma skulle jobba. Hon fanns alltid där och jag har bara underbara minnen med henne.

Mat, det kunde hon sannerligen laga och för mig var just den här desserten bland det godaste hon gjorde och jag minns hur glad jag blev när hon tog fram de färdigportionerade skålarna ur kylskåpet. Mjuka, söta och fluffiga maränger som flöt i en iskall mjölkig sås med smak av kanel. Helt obeskrivligt gott! Och nu i vuxen ålder inser jag vilka helt fenomenala mästerverk man kan trolla fram i ett kök och med endast några få och enkla ingredienser så som just i den här desserten; ägg, mjölk och socker. Tillsätter du lite mjöl till detta kan du baka en kaka och om du har citron kan du baka en citronpaj. Men till den här desserten behövs i princip inte så mycket mer och alla har väl för det mesta alltid ägg, mjölk och socker hemma? Om man inte är allergisk då..

I Chile är det här en vanlig men klassisk dessert som nog varenda chilenare känner till. Den serveras traditionellt med malen kanel över men kan variera i allt från hur man smaksätter mjölken till hur och vad man garnerar med.

Idag fick jag för mig att testa och göra detta för första gången någonsin och började leta fram ett recept som jag minns min mamma hade skrivit ner till mig för över 15 år sedan! Kan väl inte vara så himla svårt tänkte jag, jag visste ju på ett ungefär vad jag behövde göra då mamma förklarat detta för mig samtidigt som hon skrev ner receptet den där gången. När jag väl hittat receptet ser jag till min stora besvikelse att receptet inte är fullständigt. Hon hade bara beskrivit hur man gör men inte hur mycket av allt jag skulle ha. Det enda var att jag skulle ha 1 liter mjölk, kanel och att jag behövde vispa en maräng att doppa i mjölken när den kokar… Det var bara till att börja googla då! Sagt och gjort, tog första bästa recept, ändrade bara lite på mängden ägg och socker då jag inte ville ha så mycket maräng och satte igång.

Här är mitt recept på;

Snöägg på Chilenska, med vaniljsås och kanel.

Leche Nevada

1 liter mjölk

 Ca 3 dl socker

½ tsk vaniljessens eller vaniljpulver/ 1 vaniljstång som får koka med mjölken

4 ägg

2 tsk maizena eller potatismjöl

Lite mer mjölk

Gör såhär;

Separera äggulor från äggvitan.

Börja vispa äggvitan tills det blir ett vitt skum och fortsätt sedan hälla i 2 dl socker, lite i taget tills att du får en fast maräng. Ställ åt sidan.

Häll i 1 liter mjölk i en lagom stor kastrull med 1/2- 1 dl socker och ½ tsk vaniljessens, vispa ihop så det blandar sig och ställ på plattan i medium värme, rör om då och då. När mjölken börjar sjuda, sänk värmen på plattan till 3an och börja klicka i maräng i mjölken men hjälp av en vanlig bordssked.

IMG_4969

Jag ville ha så fina och jämna maränger jag kunde få till så jag formade dem med skeden likt ett litet ägg och hjälpte till med en till sked att droppa ner marängklicken i mjölken. I Chile görs detta rätt slarvigt vilket kan ha sin charm i sig men jag ville ha dem så jämnstora som möjligt så att jag sedan kan lägga upp fint på tallriken. 🙂

IMG_4972

Pochera marängerna i mjölken ett par minuter, ca 2-3 min och vänd på dem försiktigt efter nån minut. Man kan se att de liksom puffar till och blir lite större och då är dem klara att tas upp från mjölken. Lägg dem på en tallrik och upprepa tills att du gjort såhär med all maräng.

IMG_4973

Nu ska äggulorna som du separerat från äggvitan i mjölken.

Se till att plattan är på låg värme! Vispa äggulorna lite lätt tillsammans med maizena eller potatismjöl som du blandat ihop med lite mjölk innan du försiktigt, i konstant vispning häller i detta i mjölken tills att den börjar tjockna och får en krämigare konsistens.

OBS! Var aktsam så att såsen inte kokar för då kommer den att skära sig.  Äggen koagulerar och såsen blir grynig.

Låt såsen bli kall, jag gillar när den nästan är iskall men den går att servera varm också om man vill.

Häll upp sås i en djup tallrik, skål eller dessertglas och lägg i 3-4 st maränger/ portion. Garnera med lite malen kanel över, servera och Njut! 😛

img_4983

Jag hade även lite mandelflarn och en jordgubbe på.

Buen Provecho! – Smaklig Måltid!

Kram, Carolina.

2 kommentarer Lägg till din

  1. Hej Carolina.
    Jag gjorde den leche. Nevada . Snöig mjölk. Men det gick inte så bra . Jag undrar om hur mycket maizena. Eller potatis mjölk .ska man ha därför att 2 tsk .är fel .
    Kram
    Anna Maria .
    ammiammi09@hotmail .com

    Gilla

    1. Hej! Vad var det som blev fel? Jag blandar 2 tsk maizenamjöl/ potatismjöl med lite mjölk i äggulorna först. Sedan häller jag detta i mjölken tills den tjocknar.
      Mvh Carolina

      Gilla

Lämna en kommentar