Ghorme Sabzi

En underbar persisk gryta med massor av goda torkade örter så som persilja, gräslök, bockhornsklöver och korianderblad. Dessutom innehåller den hela torkade limefrukter vilket ger den här klassiska grytan sin unika syrliga smak. Vanligtvis görs den med lammkött som tillsammans med örterna får koka länge ihop med röda kidneybönor. Det här är inte bara en helt makalöst god och speciell gryta utan även en mycket vacker rätt med sin gröna färg från örterna och de röda kidneybönorna som ger liv och fröjd för ögat! 😉

Jag har, tack vare min mamma, växt upp med denna grytan. Hennes persiska vänner lärde henne att laga en del persiska rätter när jag var barn och hon har i sin tur lärt mig. Så det händer ibland att vi äter persiskt här hemma och framförallt vill jag behålla just den vanan för min sons skull som är halv persisk. Jag tycker att det är viktigt att kunna ge honom, om inte jag kan ge honom språket så kan jag åtminstone ge honom matkulturen både från den Chilenska sidan och det lilla jag kan från hans persiska sida. Hans pappa lagar säkerligen persiskt när han är hos honom. Men mamma kan också! 🙃✨👌🏽

Långkok är en bra lösning när man har en liten baby vars behov kommer före allt och alla. Och just den här grytan är löjligt enkel att koka ihop då den bara har ett par få moment. Den görs som sagt vanligtvis med lamm men det kan även vara nöt- eller kalvkött eller varför inte göra den helt vegetariskt istället? Det har jag faktiskt aldrig testat. Personligen tycker jag om att använda lammhals. Det går en aning snabbare att koka köttet än andra delar av lammet och ger dessutom mycket smak tack vare kotorna/benen.

Här är mitt recept;

Ghorme Sabzi 

Ingredienser, ca 4-6 portioner. 

• 6 st jämnstora lammhalsskivor eller valfri del av lamm.

• 1 hackad gul lök

• ca 1/2- 2/3  påse Ghorme Sabzi örter.

• 4-5 st torkade lime

• 1 burk röda kidneybönor

• 2 msk tomatpuré

• Salt & Peppar

• vatten

Gör såhär;

1. Börja med att hälla Ghorme Sabzi örterna i en bunke tillsammans med limen och fyll på med kallt vatten. Låt stå i blöt minst en halvtimme.



2. Bryn köttet i en stor gryta, tillsätt hackad lök och stek till löken svettas.

3. Tillsätt tomatpuré, salt, peppar och en liten skvätt vatten att röra ihop med.

4. Sila av Ghorme Sabzi örterna och limen från vattnet och vänd ner i grytan. Stek runt ett par minuter. Tillsätt sedan vatten så att det täcker köttet.



5. Låt koka på svag värme ca 1,5 -2 timmar eller tills köttet blivit riktigt mjukt och mört. Se efter då och då och rör om, tillsätt mer vatten om det behövs.

6. Slutligen häller du i en burk avrunna och sköljda kidneybönor, koka upp till de är varma. Smaka av med salt.

Servera med ris, gärna lite saffransris också och en god sallad.

Smaklig Måltid!

😋🍴

Kram, Carolina

❤️

(Lånad bild.) Ghorme Sabzi örter sälj oftast i en liten påse, ca 75 g i välsorterade matbutiker eller orientaliska/utländska matbutiker. Även torkad lime ska finnas i kryddhyllan.

Lämna en kommentar