Pantrucas

Eller Pancutras som en del också kallar dem. En gryta med hemgjord pasta på chilensk vis. Man brukar kavla degen tunn, delar upp i breda remsor, ungefär två fingrar breda och river sedan eller drar degen med händerna i ojämna fyrkantiga bitar. De rivs snabbt och hälls direkt i en gryta som kokar samman en god och smakrik buljong med grönsaker och kött. Vanligast köttfärs eller hackat/ tärnat kött men man kan också ha en bit kött med ben så som till exempel osso buco. Man kan även ha kyckling istället eller göra dem vegetariska beroende på vad man har hemma, eller vad man är sugen på helt enkelt.

Den här uppvärmande och kolhydratsrika grytan är ännu en typisk chilensk rätt. En rätt som jag på rak arm kan påstå representera alla våra ”abuelitas”, d.v.s våra far- och mormödrar men även våra mammor. För det är oftast just De som serverar Pantrucas. Speciellt under kalla vinterdagar eller vid regn vilket denna rätt passar sig bäst att äta.

Det är nu som vuxen som jag uppskattar och saknar min barndom när jag minns kärleken som liksom sprakade och svävade i luften när jag var på besök hos min kära farmor. Hon ropade alltid “-Está listo el almuerzo!“ (Maten är klar!) och ville att vi skulle komma och sätta oss vid bordet. Det doftade så gott och inbjudande från köket alltid. Vad som än kokades samman.

Det är rätter som denna som för mig är 100% en bit av min farmor, mormor, mamma, Chile, min barndom. Kärlek! Allt i en och samma tallrik. 🍲

❤️

Här är mitt recept;

Pantrucas

Ingredienser, 4-5 portioner

• ca 500 g köttfärs, valfri sort

• 1 gul lök

• 2 vitlöksklyftor

• 2 morötter

• 2 selleristjälkar

• ca 1/2 paprika, gärna röd, grön & gul. En bit av varje.

• 3-4 medelstora potatisar

• 1/4 bit butternutpumpa

• 1/2 dl frysta gröna ärtor

• 1 liten burk majskorn om man vill

• 1 tärning grönsaksbuljong eller kyckling

• svartpeppar

• 1 tsk paprikapulver

• 1/2 tsk chilipulver

• 1 tsk torkad oregano

• 1 tsk spiskummin

• 3 kuber fryst spenat eller 1 näve färsk bladspenat om man vill

• salt

• vatten

• 1-2 krukor koriander, hackat med stjälkar spara dock lite för garnering

Gör såhär;

1. Börja med att förbereda alla ingredienser; Skala och hacka, tärna eller skiva grönsakerna i mindre bitar efter eget tycke.

Jag gör alltid olika… t.ex tärnad potatis eller delad i klyftor. Strimlad eller hackad lök. Morötter skivade i slantar eller tärnat/ rivet. Pumpan skalas och tärnas i t.ex 1×1 cm stora tärningar.

2. När allt är färdigförberett, värm upp olja i en stor gryta och börja med att fräsa löken tills den börjar bli mjuk. Tillsätt därefter morötter, selleri och vitlök.

3. Häll i kryddorna, buljongtärning, en liten skvätt vatten och blanda samman allt väl. Låt fräsa en stund under omrörning tills grönsakerna blir mjukare.

4. Finfördela köttfärsen i grytan och stek tills helt genomstekt.

5. Tillsätt pumpa och potatis. Rör om och häll på kallt vatten, bara så att det täcker allt precis.

6. Låt puttra långsamt på medelvärme ca 15 min eller tills potatis och pumpa är färdiga. Under tiden är det dags att blanda ihop degen för att göra Pantrucas!

7. Ta från grytan ungefär 1,5 dl av buljongen, häll i en liten skål och låt svalna.

Ingredienser till Pantrucas

• 3 dl vetemjöl

• 1 ägg

• 1/2 tsk salt

• 1/2 tsk torkad oregano

• 1,5 dl buljong

• vetemjöl till bakbordet

Gör såhär;

1. Blanda samman alla ingredienserna i en skål. Tillsätt dock buljongen litet åt gången. Smula ner oreganon till pulver mellan handflatorna.

2. Arbeta samman till en mjuk, lite halvklibbig deg, precis så den släpper från fingrarna.

Avsluta på mjölat bakbord.

3. Kavla ut degen tunn, ca 3 mm eller tunnare. Dela i remsor, ca 5 cm breda och dra med händerna till fyrkantiga bitar. Doppa dem direkt i grytan.

Rör om och se till att alla är täckta med buljongen.

4. Koka upp tills Pantrucas bitarna börjar flyta upp till ytan. Då är pastan färdig.

Smaka av med salt och servera med t.ex en generös näve färsk hackad koriander. Eller persilja om man föredrar det.

Smaklig Måltid!

❤️😋👌🏽

Kram, Carolina.

🌷🇨🇱👩🏻‍🍳

Här är exempel på hur man kan forma pastan som man vill. Gjorde tagliatelle med Pantrucas degen. Lite kul då det inte är det traditionella sättet men blev kanongott iallafall!

Roligt med galgen som jag hängde pastan på men hade inget annat! 😁

Lämna en kommentar